window.addEventListener("load", function(){ alert("کانال تلگرام ما : www.telegram.me/PulseLab"); }); ترشحات ذهنی | ۱۳۹۲/۰۱/۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
جسارت های در باب امنیت اطلاعات و الکترونیک .
فیلتر کالمن
دوشنبه بیست و ششم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 15:14 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )
فیلتر کالمن یک فیلتر بازگشتی کارامد است که حالت یک سیستم پویا را از یک سری اندازه گیری‌های همراه با خطا بر آورد می‌کند. به همراه یک تنظیم کننده خطی مرتبه دوم (linear-quadratic regulator -LQR) فیلتر کالمن مسائل Gaussian control خطی مرتبه دوم (linear-quadratic-Gaussian control - LQG) را حل می‌کند. فیلتر کالمن ، LQR و LQG راه حلی هستند برای آنچه شاید اساسی‌ترین مسائل تئوری کنترل می نامند.


مثالی برای کاربرد : تهیه اطلاعات پیوسته به روز و دقیق در مورد مکان و سرعت یک شی معین فقط به کمک توالی مشاهدات در مورد موقعیت آن شی، که هر کدام شامل مقداری خطاست امکان پذیر است. این فیلتر در طیف گسترده‌ای از کاربری‌های مهندسی از رادار گرفته تا بصیرت رایانه‌ای کاربرد دارد. روش تصفیه کالمن یکی از عناوین مهم در تئوری کنترل و مهندسی سیستم‌های کنترلی می‌باشد.

به عنوان مثال، برای کاربری آن در رادار، آنجا که علاقه مند به ردیابی هدف هستید، اطلاعات در مورد موقعیت، سرعت و شتاب هدف با حجم عظیمی از انحراف به لطف پارازیت در هر لحظه اندازه گیری می‌شود. فیلتر کالمن از پویایی هدف بهره می‌گیرد به این صورت که سیر تکاملی آن را کنترل می‌کند، تا تاثیرات پارازیت را از بین ببرد و یک برآورد خوب از موقیت هدف در زمان حال (تصفیه کردن) و در آینده (پیش بینی) و یا در گذشته (الحاق یا هموار سازی) ارائه می‌دهد. یک نسخه ساده شده فیلتر کالمن، فیلتر آلفا بتا (alpha beta filter)، که همچنان عموماً استفاده می‌شود از ثابت‌های static weighting به جای ماتریس‌های کواریانس استفاده می‌کند.


نام گذاری و تاریخچه توسعه : اگر چه Thorvald Nicolai Thiele و Peter Swerling قبلاً الگوریتم مشابهی ارائه داده بودند، این فیلتر به افخار Rudolf E. Kalman، فیلتر کالمن نام گذاری شد و Stanley F. Schmidt عموماً به خاطر توسعه اولین پیاده سازی فیلتر کالمن شهرت یافت. این رخدادهنگام ملاقات با کالمن در مرکز تحقیقاتی ناسا (NASA Ames Research Center) روی داد و وی شاهد کارائی ایده کالمن در برآورد مسیر پرتاب پروژه آپولو بود، که منجر به الحاق آن به رایانه ناوبری آپولو شد. این فیلتر بر روی کاغذ در 1958 توسط Swerling، در 1960 توسط Kalman و در 1961 توسط Kalman and Bucy ایجاد و بسط داده شد.

این فیلتر بعضی مواقع فیلتر Stratonovich-Kalman-Bucy نامیده می‌شود، چرا که یک نمونه خاص از فیلتر بسیار معمولی و غیر خطی ای است که قبلاً توسط Ruslan L. Stratonovich ایجاد شده، در حقیقت معادله این نمونه خاص، فیلتر خطی در اسنادی که از Stratonovich قبل از تابستان 1960، یعنی زمانی که کالمن ،Stratonovich را در کنفرانسی در موسکو ملاقات کرد به چاپ رسید بود.

در تئوری کنترل، فیلتر کالمن بیشتر به برآورد مرتبه دوم (LQE) اشاره دارد. امروزه تنوع گسترده‌ای از فیلتر کالمن بوجود آمده، از فرمول اصلی کالمن در حال حاضر فیلترهای : کالمن ساده، توسعه یافته اشمیت، اطلاعاتی و فیلترهای گوناگون جذر بیرمن، تورنتون و بسیاری دیگر بوجود آمده اند. گویا مرسوم‌ترین نوع فیلتر کالمن فاز حلقهٔ بسته (phase-locked loop) می‌باشد که امروزه در رادیوها، رایانه‌ها و تقریباً تمامی انواع ابزارهای تصویری و ارتباطی کاربرد دارد.


اساس مدل سیستم پویا فیلترهای کالمن بر اساس سیستم‌های خطی پویا (linear dynamical systems) گسسته در بازه زمانی هستند. آنها بر اساس زنجیره ماکوف (Markov chain) مدل شده، به کمک عملگرهای خطی ساخته شده اند و توسط پارازیت گاشین (Gaussian noise) تحریک می‌شوند. حالت سیستم توسط برداری از اعداد حقیقی بیان می‌شود. در هر افزایش زمانی که در بازه‌های گسسته صورت می‌گیرد، یک عملگر خطی روی حالت فعلی اعمال می‌شود تا حالت بعدی را با کمی پارازیت ایجاد کند و اختیاراً در صورت شناخت روی کنترل کننده‌های سیستم برخی اطلاعات مرتبط را استخراج می‌کند. سپس عملگر خطی دیگر به همراه مقدار دیگری پارازیت خروجی قابل مشاهده‌ای از این حالت نامشخص تولید می‌کند. فیلتر کالمن قادر است مشابه مدل نامشخص مارکوف برخورد کند. با این تفاوت کلیدی که متغییرهای حالت نامشخص در یک فضای پیوسته مقدار می‌گیرند( نقطهٔ مقابل فضای حالت گسسته در مدل مارکوف). بعلاوه، مدل نامشخص مارکوف می‌تواند یک توزیع دلخواه برای مقادیر بعدی متغییرهای حالت ارائه کند، که در تناقض با مدل پارازیت گاشین ای است که در فیلتر کالمن استفاده می‌شود. در اینجا یک دوگانگی بزرگ بین معادلات فیلتر کالمن و آن مدل مارکوف وجود دارد. مقاله‌ای در رابطه با این مدل و دیگر مدل‌ها در Roweis and Ghahramani (1999) ارائه شده است. از فیلتر کالمن برای پیش بینی و اعلام خطرسیلاب نیز استفاده میشودیعنی به عنوان یک آلارم دهنده برای خطرسیلاب عمل می نماید.

برچسب‌ها: فیلتر کالمن, kalman, filter

پردازشگر سیگنال دیجیتال
شنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 0:29 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )
پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال (به انگلیسی: DSP یا Digital Signal Processor)‏، ریزپردازنده یا مجموعه مداری که بر روی سیگنال‌های دیجیتالی ورودی بر اساس الگوریتم تعریف شده پردازش خاصی را انجام می‌دهد. مثلاً در دوربین دیجیتال اطلاعات خام خروجی از سنسور تصویر و مبدل آنالوگ به دیجیتال را دریافت کرده و تصویر قابل نمایش در صفحه نمایشگر یا قابل انتقال به کامپیوتر را تشکیل می‌دهد. [۱][۲]

سیگنال دیجیتال، سیگنالی است که هم از نظر زمان رخداد و هم از نظر مقدار در بازهٔ خاصی محدود شده باشد. سیگنال دیجیتال در مقابل سیگنال آنالوگ تعریف می‌شود، که در آن حدودی برای پارامترهای فوق‌الذکر تعریف نمی‌شود. سیگنال دیجیتال از نظر ریاضی سیگنالی است که فقط از صفرها و یک‌های منطقی تشکیل شده باشد. این یک و صفرها ممکن است به شیوه‌های مختلفی نشان داده شوند که به این شیوه، کدینگ سیگنال گویند.

الگوریتم های پردازش دیجیتال عملاً نیاز به انجام اعمال ریاضی زیاد روی داده¬ها با سرعتی بالا و پی درپی دارند سیگنال¬ها (احتمالاً از گیرنده های صدا یا تصویر) پیوسته از انلاگ به دیجیتال تبدیل شده بصورت دیجیتال بکار برده و تغییر می¬کنند و سپس دوباره به فرم انلاگ همانطور که در دیاگرام زیر قابل مشاهده است تبدیل می‌شود

DSP block diagram.svg

بسیاری از برنامه¬های (DSP) بخاطر تاخیر کار سیستم با مشکل مواجه می¬شوند چون عملیات (DSP) باید در زمان ثابت کامل شود، و پردازش نمی¬تواند به تعویق بیفتد

بیشتر پردازنده¬های عمومی-کاربرد و سیستم¬عامل¬ها می¬توانند الگوریتم¬های (DSP) را با موفقیت انجام دهند اما برای دستگاه¬های قابل حملی همچون تلفن همراه و (PDA) بخاطر مصرف برق زیاد و اندازه بزرگ مناسب نیستند، یک پردازشگر سیگنال دیجیتال، راه¬حل نسبتاً کم¬هزینه¬ای، با اجرای بهتر، تاخیر کمتر و بی¬نیاز از خنک¬کننده و باتری¬های بزرگ می¬باشد.

برچسب‌ها: digital, signal, proccessing, پردازشگر

آشنایی با انواع سوکت‌های پردازنده
چهارشنبه چهاردهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 23:50 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )
در حالی كه بسیاری از كاربران ترجیح می‌دهند از آخرین فناوری پردازنده استفاده كنند، دو سوكت پردازنده قدیمی‌تر همچنان در بازار حضور دارند زیرا تولیدكنندگان پردازنده‌ها مدل‌های ارزان‌قیمت‌‌تری را تولید كرده‌اند تا دامنه محصولات خود را حتی به پایین‌ترین سطح بودجه نیز گسترش دهند.

آشنایی با انواع سوکت‌های پردازنده

قدیمی‌ترین سوكت در این میان،LGA 775  است كه امروزه كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی‌كه سوكت AM2 شركت AMD كه بعد از آن ارایه شده استنیز سرنوشت مشابهی را دنبال می‌كند. سوكت‌هایAM2+  و AM3 شركت AMD و همچنین سوكت‌های LGA 1366 و LGA 1156 شركت اینتل در حال حاضر با قدرت در بازار استقرار یافته‌ و جایگزین اینترفیس‌های قبلی پردازنده‌ها شده‌اند. از سوی دیگر، با معرفی پردازنده‌های SandyBridge، سوكت LGA 1155 نیز به‌زودی وارد این عرصه خواهد شد. ما در این بخش به بررسی سوكت‌های مختلف پردازنده در مادربردهای موجود بازار می‌پردازیم.

سوكت‌های پردازنده

سوكت  AM2 :پردازنده‌های سوكتAM2  شركت AMD با تمام مادربردهای جدیدتر AMD نیز سازگار هستند. به همین دلیل و با توجه به این واقعیت كه سوكت AM2 به سمت انقراض كامل پیش می‌رود، حتی در صورتی كه یك پردازنده سوكت AM2 را انتخاب كرده‌اید بهتر است از خریداری مادربردهای مبتنی بر سوكت AM2 خودداری كنید.

سوكت +AM2 :مادربردهای +AM2 فاصله مابین محصولات DDR2 و DDR3 شركت AMD را با پشتیبانی از پردازنده‌های سوكتAM2، AM2+ و AM3 پر می‌كنند. برای تامین سازگاری با پردازنده‌های مختلف، مادربردهای AM2+ علاوه بر اتصالات داخلی HyperTransport 3.0 پردازنده‌های AM2+ و AM3 از اتصالات داخلی كندتر HyperTransport پردازنده‌های سوكت AM2 نیز پشتیبانی می‌كنند. از آنجایی كه پردازنده‌های مبتنی بر سوكت‌های AM2 وAM2+  تنها از حافظه DDR2 پشتیبانی می‌كنند، تمام مادربرد‌های AM2+  دارای اسلات‌های حافظهDDR2  هستند.

 یكی از متداول‌ترین دلایلی كه باعث می‌شود كاربران مادربردهای مبتنی بر سوكت LGA 1366 را انتخاب كنند، قابلیت‌های آن‌ها در زمینه پشتیبانی از پردازنده‌ها نیست بلكه تعداد بالای مسیرهای PCIe پشتیبانی شده توسط چیپ‌ست X58 Express است كه این مادربردها را همراهی می‌كند

می‌توان گفت كه سوكت AM2+ به‌خاطر انعطاف‌پذیری خود بهترین گزینه برای افرادی است كه می‌خواهند یك كامپیوتر شخصی مبتنی بر پردازنده‌های AMD را با استفاده از حافظه DDR2 مونتاژ كنند.

سوكت  AM3 : مادربردهای سوكت AM3 تقریبا‌ معادل مدل‌های AM2+ هستند، اما با این تفاوت كه به اسلات‌های حافظه DDR3 مجهز شده‌اند. چون پردازنده‌های AM3 از هر دو نوع حافظه DDR2 و DDR3 پشتیبانی می‌كنند، كاربران این پردازنده‌ها بر حسب اولویت‌های خود در زمینه حافظه، بین مادربردهای AM2+ و AM3 حق انتخاب خواهند داشت.  قیمت‌های فعلی كیت‌های حافظه دو كاناله 4 گیگابایتی DDR2 و DDR3 تقریبا‌ یكسان است. با این‌حال پس از كاهش و نهایتا‌ قطع تولید DDR2، حافظه‌های DDR3 به گزینه مقرون به صرفه‌تری تبدیل خواهند شد.

آشنایی با انواع سوکت‌های پردازنده

سوكت LGA 775 اینتل :اولین سوكتی كه از طراحی بدون پایه برای پردازنده‌های دسك‌تاپ پشتیبانی می‌كند. LGA 775 در اصل مشكل نیاز شدید پردازنده‌های پرسرعت پنتیوم 4 به تغذیه برق را با افزایش تعداد اتصالات، برطرف كرد. اینتل این طراحی را به‌خاطر حذف شیوه‌ای كه در گذشته برای اتصال پایه‌های سوكت مورد استفاده قرار می‌گرفت، ترویج كرد. متاسفانه اتصالات انعطاف‌پذیر داخل سوكت می‌توانند بیش از حد شكننده باشند.

در حال حاضر LGA 775 به تدریج جای خود را به اینترفیس LGA 1156 می‌دهد. استفاده از پردازنده‌های ارزان‌قیمت، تنها دلیل انتخاب مادربردهای مبتنی بر سوكت LGA 775 به‌جای مدل‌های جدیدتر به شمار می‌آید. مادربردهای مبتنی بر این سوكت از سال 2006 تاكنون از پردازنده‌های سری Core 2 پشتیبانی كرده‌اند، هر چند كه پردازنده‌های جدیدتر غالبا‌ به یك ارتقای بایوس نیاز دارند. اكثر مادربردهای LGA 775 جدیدتر با این مشكل مواجه نیستند، اما خریداران باید فهرست پشتیبانی پردازنده تولید‌كننده مادربرد را برای اطمینان از سازگاری مورد نظر بررسی كنند.

آشنایی با انواع سوکت‌های پردازنده

سوكت LGA 1366 :سوكت LGA 1366 با پشتیبانی از پردازنده‌های Core i7-9xx، سه كانال حافظه و یك اینترفیس QPI با پهنای باند بالا را برای چیپ‌ست خود تامین می‌كند. در حالی كه مادربردهای مبتنی بر این سوكت در اصل برای پذیرش پردازنده‌های 4 هسته‌ای طراحی شده بودند، اما اكثر مدل‌های آن‌ها از طریق یك ارتقای بایوس قادر به پشتیبانی از پردازنده‌های شش هسته‌ای خواهند بود. با این‌حال، یكی از متداول‌ترین دلایلی كه باعث می‌شود كاربران مادربردهای مبتنی بر سوكت LGA 1366 را انتخاب كنند، قابلیت‌های آن‌ها در زمینه پشتیبانی از پردازنده‌ها نیست بلكه تعداد بالای مسیرهای PCIe پشتیبانی شده توسط چیپ‌ست X58 Express است كه این مادربردها را همراهی می‌كند. بنابراین، LGA 1366 بهترین گزینه برای كاربرانی است كه علاوه بر عملكرد بالای پردازنده به پشتیبانی بیشتری از كارت‌های توسعه با پهنای باند بالا نیاز دارند.

آشنایی با انواع سوکت‌های پردازنده

سوكت LGA 1156 : مادربردهای مبتنی بر سوكت LGA 1156 كه از توانایی پشتیبانی پردازنده‌های Core i3، Core i5  و همچنین Core i7-8xx برخوردارند، دو كانال حافظه DDR3 و 16 مسیر PCIe 2.0 پرسرعت (5 گیگابیت بر ثانیه‌ای) را مستقیما‌ به پردازنده متصل می‌كنند. از آنجایی كه تمام عملكرد‌های پل شمالی مانند كنترل حافظه و PCIe اصلی به خود پردازنده منتقل شده‌اند، اتصالات PCIe اضافی تنها از طریق پل شمالی تامین می‌شود كه روی خود مادربرد باقی مانده، مولفه‌ای كه اینتل نام آن را به هاب كنترلر سكو (PCH) تغییر داده است. PCH با استفاده از اینترفیس كندتر DPI تنها 5/2 گیگابیت بر ثانیه را برای هر مسیر PCIe تامین می‌كند و به همین دلیل برای كاربردهایی با پهنای باند بالا مانند نصب كارت‌های گرافیكی مناسب نخواهد بود.

آشنایی با انواع سوکت‌های پردازنده

سوكت LGA 1155 : مادربردهای مبتنی بر سوكت LGA 1155 از پردازنده‌های آتی Sandy Bridge شركت اینتل پشتیبانی خواهند كرد كه تا چند ماه دیگر از راه می‌رسند. این مادربردها نیز همانند همكاران LGA 1156 خود از دو كانال حافظه DDR3 و اتصالات داخلی DPI پشتیبانی می‌كنند. اما با وجود تمام این شباهت‌ها، این سوكت در مقایسه با LGA 1156 یك پایه كمتر دارد و هیچ سازگاری متقابلی مابین پردازنده‌ها یا مادربردهای LGA 1156 و LGA 1155 وجود نخواهد داشت. بنابراین، نصب پردازنده‌های یك گروه روی مادربردهای مبتنی بر سوكت گروه دیگر امكانپذیر نخواهد بود.


CMD در ویندوز
چهارشنبه چهاردهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 23:48 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )
اگرچه رابط گرافیكی و كاربری در ویندوز بسیار راحت مورد استفاده قرار می گیرد اما برای دسترسی سریع تر می توان موارد مختلف دیگری همچون Shortcut ها و یا دستورات خط فرمان CMD را به كار برد.

استفاده از محیط Command Prompt یکی از مهم ترین بخش‏های ویندوز است که کاربران حرفه‏ ای زیادی با آن سر و کار دارند. برای دستیابی به این صفحه می بایست در Run عبارت  CMD را تایپ كنید تا پنجره Command Prompt باز شود و كاری كه مدنظرتان است  را انجام دهید.

استفاده از CMD در مورد هر كسی متفاوت است و هر كس بسته به نوع نیازش از آن استفاده می كند.

در صورتی كه از ویندوز ویستا یا 7 استفاده می كنید می توانید در هر فولدری که هستید پنجره Command Prompt را باز نمایید. ضمن این که خط فرمان مستقیماً بر روی مسیر همان پوشه قرار می گیرد.

زمانی كه شما صفحه CMD را باز می كنید اولین كاری كه می توانید انجام دهید این است كه Background آن را تغییر دهید. در صورتی كه از ویندوز 7 و یا ویستا استفاده می كنید برای این كار می توانید از روش زیر استفاده كنید.

وارد یک پوشه دلخواه یا صفحه دسکتاپ ویندوز شوید. کلید Shift را از روی کیبورد گرفته و بر روی فضای خالی از محیط پوشه یا صفحه دسکتاپ، راست کلیک کنید.

خواهید دید که در منوی راست کلیک گزینه‌ای به نام Open command window here  ظاهر می شود. با انتخاب این گزینه پنجره Command Prompt مربوط به آن مسیر باز خواهد شد.

این کار را می توانید با راست کلیک بر روی یک فولدر انتخاب شده نیز انجام دهید.

cmd در ویندوز

همچنین برای تغییر رنگ زمینه، فونت و .... حتی در ویندوز XP نیز می توانید از روش زیر استفاده كنید:

** از منوی Start در قسمت  All Programs به Accessories  رفته و Command Prompt را اجرا کنید.

** سپس روی عنوان پنجره که با عبارت Command Prompt مشخص شده است راست کلیک کرده و  Properties را انتخاب نمایید.

** حال به تب Colors بروید.

** برای تغییر رنگ پس زمینه رنگ مورد علاقه تان را انتخاب کنید.

** جهت تغییر رنگ متن، Screen Text  را انتخاب کرده و رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.

** جهت تغییر اندازه پنجره Command Prompt می‌‌توانید به تب Layout رفته و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال نمایید.

** برای تغییر فونت مورد نیز می توانید به تب Font رفته و نوع و اندازه فونت را انتخاب کنید.

cmd در ویندوز

برای این كه بتوانید با CMD راحت تر كار كنید بهتر است به یك سری از نكات توجه كنید.

برای باز كردن  CMDبهتر است از كلیدهای میانبر آن یعنی R+Windows استفاده كنید تا سریع تر به آن دسترسی داشته باشید.

فرض كنید بر روی صفحه دسكتاپ قرار دارید و می خواهید به فولدر دیگری بروید برای این كار می توانید بر روی قسمت خالی دسكتاپ در حالی كه كلید Shift را نگه داشته اید راست كلیك كنید می بینید كه گزینه Command Window Here Open ظاهر می شود و مسیر مورد نظر شما باز می شود.

در CMD جلوی دستور مورد نظر خود عبارت /? را قرار داده و آن را اجرا كنید در صورت درستی دستور اطلاعات برای شما نمایش داده می شود

اگر دقت كرده باشید متوجه این موضوع می شوید كه در صفحه CMD امكان كپی و Paste كردن وجود ندارد اما می توان این موضوع را به روش زیر حل كرد.

**صفحه CMD را باز كرده و بر روی نوار ابزار آن راست كلیك كرده و Properties را انتخاب كنید و در قسمت Option گزینه Quick Edit Mode را فعال كنید.

**برای كپی كردن متن كافی است آن را Select كرده و Enter بزنید و در صفحه CMD با راست كلیك كردن متن شما Paste می شود.

**در صورتی كه بخواهید تمامی دستورات اجرا شده در صفحه CMD را مشاهده كنید هم می توانید از كلید F7 استفاده كنید و هم این كه از دستور doskey /history استفاده كنید.

cmd در ویندوز

ممكن است شما با دستوری از CMD برخورد كنید اما نحوه كار با آن را ندانید برای رفع این مشكل می توانید در جلوی دستور مورد نظر خود عبارت  /? را قرار داده و آن را اجرا كنید در صورت درستی دستور اطلاعات برای شما نمایش داده می شود.

cmd در ویندوز

** زمانی كه صفحه CMD را باز می كنید در گوشه سمت چپ آن عبارت  Command Prompt را نوشته، برای این كه بتوانید آن را تغییر دهید از دستور Title استفاده كنید.

**برای استفاده از این دستور title را در صفحه  نوشته و با یک فاصله (Space) عنوان مورد نظر را بنویسید.

** اگر بخواهید تمامی درایورهایی كه در سیستم شما نصب شده اند را ببینید می توانید از دستور Driverquery استفاده كنید.

** برای مشاهده اطلاعات سیستمتان مانند نام، ورژن و اطلاعات سیتم عامل و ... از دستور Systeminfo استفاده كنید.

cmd در ویندوز

برچسب‌ها: CMD, در, ویندوز

مراحل ساخت تراشه
چهارشنبه چهاردهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 23:45 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )

اولین قدم برای ساخت تراشه یک کامپیوتر چیست؟


بیایید از ابتدا شروع کنیم، ساخت تراشه با سیلیکون آغاز می شود. ماده ای که در شن یافت می شود. 25 درصد از شن را سیلیکون تشکیل می دهد. بعد از بدست آوردن شن خالص و جدا کردن سیلیکون از آن مواد اضافی از آن جدا می شوند و سیلسکون خالص بدست می آید که چند قدم با محصول نیمه رسانا که به آنElectronic Grade Silicon می گویند فاصله دارد.

مراحل ساخت تراشه

نتیجه ی پاک سازی ماده این است که فقط ممکن است 1 اتم از میان بیلیون ها اتم، غیر سیلیکونی باشد. از آنجا که سیلیکون الکتریسیته را به خوبی هدایت نمی کند آن را نیمه رسانا می نامند.

با افزودن موادی با فرآیندهای شیمیایی خاص به سیلیکون می توان نواحی نازکی به وجود آورد که به یکی از سه قطعه زیر تبدیل می شود:

1- رسانای بسیار خوب الکتریسیته (با استفاده از سیم آلومینیومی یا مسی بسیار ریز)

2- نارسانای بسیار عالی!

3- نواحی که می توانند تحت شرایط خاص رسانا یا نارسنا باشند (مثل یک کلید!)

مراحل ساخت تراشه

ترانزیستورها در گروه سوم هستند. یک مدار VLSI میلیاردها ترکیب از رساناها، نارساناها و کلیدهاست که در یک بسته بندی کوچک و واحد ساخته می شوند.

فرآیند ساخت مدارهای مجتمع در هزینه ی تراشه، نقشی اساسی دارد و به همین دلیل برای طراحان کامپیوتر مهم است. آغاز آن با یک شمش کریستال سیلیکون است که شبیه یک سوسیس بسیار بزرگ می باشد. قطر این شمش حدود 8 تا 12 اینچ و طول آن بین 12 تا 24 اینچ است. شمش را به دقت به ویفرهای (wafer) به قطر 0.1 اینچ برش می زنند.

مراحل ساخت تراشه

وقتی که برش انجام شد، Wafer ها براق می شوند تا هیچ خدشه ای نماند. سطح آن آینه ای و صیقلی است. Intel برای فرایند 45mm High-K\Metal از Wafer هایی با قطر 300 میلیمتر (12 اینچی) استفاده می کند. امروزه Intel از Wafer های 300 میلیمتری که که نتیجه ی آن کمتر شدن قیمت است استفاده می کند.

سپس این ویفرها مراحل مختلفی را طی می کنند که در آن ها طرح های شیمیایی روی هر ویفر انجام می گیرد، و ترانزیستورها و رساناها و نارساناها ساخته می شوند. امروزه مدارهای مجتمع فقط یک لایه ترازیستور دارند اما ممکن است دارای دو تا هشت لایه رسانای فلزی باشند که با لایه های نارسانا از هم جدا شده باشند.

مایع آبی که در بالا می بینید.یک Photo Resist (بعدا در مورد این کلمه توضیح داده می شود) مشابه آن هایی که در فیلم های عکاسی استفاده می شود. در این مرحله Wafer شروع به چرخیدن می کند که باعث می شود که لایه ی آغشته شده خیلی باریک و صیقلی بشود.

مراحل ساخت تراشه

در این مرحله Photo Resist در معرض اشعه ی ماورا بنفش قرار می گیرد UV. واکنش شیمیایی که با UV رخ می دهد مشابه همان اتفاقی است که به هنگام فشار دادن دکمه برروی فیلم خام در دوربین می افتد.

چیپ های کامپیوتر حدودا 20 لایه از اجزای مختلف ترکیب کننده ی برق دارند.

اگر با یک ذره بین به چیپ نگاه کنید یک شبکه ی پیچیده از مدار ها و ترانزیستور ها که مثل وسیله ای که از آینده آمده است می ماند، می بینید

قسمت های مقاوم برروی Wafer بعد از اینکه در معرض UV قرار گرفتند به صورت محلول در می آیند.مرحله ی تاباندن پرتو با استفاده از پوشش هایی که مثل نقش و نگار هستند تمام شده . وقتی از اشعه ی UV استفاده می شود, پوششی با طرح های مختلف بروی آن بوجود می آید.ساخت یک CPU نیازمند تکرار این فرایند است تا اینکه چند لایه بروی هم بوجود آید.

یک لنز هم باعث کاهش نقش های رو پوشش می شود و آنها را به یک نقطه ی کانونی جمع کند.نتیجه ی آن برروی Wafer این است که 4 بار کوچکتر , طولی تر نسبت به نقش و نگار های روی پوشش است.

مراحل ساخت تراشه

در تصویر ما بازنمایی از یک ترانزیستور طوری که با چشم غیر مسلح دیده می شود. یک ترانزیستور مثل سویچ عمل می کند، که جریان الکتریکی را در یک چیپ کامپیوتری کنترل می کند.محققان Intel ترانزیستور ها را خیلی کوچک ساخته ایند که ادعا کرده اند حدود 30 میلیون از آنها می توانند در سر یک سوزن جا شوند.

مراحل ساخت تراشه

بعد از تاباندن UV تمام Photo Resist ها توسط یک حلال پاک می شوند. این کار باعث آشکار شدن الگوی طرح های Photo Resist  که توسط آن پوشش ساخته شده بود می شود. ترانزیستور ها و رابط ها و اتصالات الکتریکی از همین جا شروع می شوند.

مراحل ساخت تراشه

لایه ی Photo Resit باعث حفاظت از Wafer می شد که نباید روی آن خطی می افتاد. حالا قسمت هایی که اشعه تابیده شده اند با مواد شیمیایی حکاکی می شوند.

مراحل ساخت تراشه

بعد از حکاکی Photo Resist پاک شده و اشکال روی آن نمایان می شوند.

مراحل ساخت تراشه

Photo Resist بیشتری بکار گرفته می شود و سپس دوباره اشعه ی UV تابانده می شود. ماده ی اشعه دیده دوباره شسته شده و قبل از مرحله ی بعدی که به آن برامیختن یون ion dropping می گویند. در این مرحله ذرات یونی به Wafer  تابانده می شوند که به سیلیکون امکان تغیر خاصیت شیمیایش را می دهد تا CPU بتواند کنترل شارش الکتریکی را داشته باشد.

مراحل ساخت تراشه

در طی پروسه ای که به آن القای یونی می گویند(یک حالت از پروسه ی برآمیختن یونی است) محلی که Wafer سیلیکونی دارد با یون بمباران می شود. یون های القا شده در سیلیکون باعث می شود که سیلسکون در آن مناطق رفتار الکتریکی متفاوتی داشته باشد. یون ها به سمت سطح Wafer رانده می شوند تا به ولتاز بالا برسند. در میدان الکتریکی آن سرعت یون ها به 300.000کیلو متر در ساعت هم می رسد.

مراحل ساخت تراشه

بعد از القای یونی, photo Resist پاک شده و ماده ای که ریخته می شود(قسمت سبز رنگ) اتم های بیگانه به آن اضافه می کنند.

مراحل ساخت تراشه

این ترانزیستور به مرحله اتمام ساخت نزدیک است 3 عدد روزنه (حفره) روی لایه عایق بالایی ترانزیستور ایجاد شده است. این 3 روزنه با مس (Copper) پر می شوند این مسئله امکان برقراری ارتباط با سایر ترانزیستورها را فراهم می کند.

مراحل ساخت تراشه

در این مرحله ویفرها در یک محلول سولفات مس قرار می گیرند یون های مس، طی فرایندی به نام Electroplanting (یا همان آب کاری الکتریکی) روی ترانزیستور ته نشین می شوند . یون های مس، از قطب مثبت (Anode) به سمت قطب منفی (Cathode) که توسط ویفر نمایان می شود، حرکت می کنند.

مراحل ساخت تراشه

در نهایت یون های مس، به شکل یک لایه نازک بر روی سطح ویفر نشست می کنند.

مراحل ساخت تراشه

مواد اضافی از روی لایه ی نازک مس پاک می شود.

مراحل ساخت تراشه

لایه های مختلف فلزی برای اتصال بین ترانزیستور های مختلف ساخته شده اند. طرز وصل کردن این لایه ها به هم توسط مهندسان و تیم های طراحی می شود که طرح اصلی پردازنده تولیدی به این قسمت مربوط می شود (مثلا پردازنده ی i7 تولید می شود). درحالی که چیپ های کامپیوتر به نظر صاف می آیند آنها حدودا 20 لایه از اجزای مختلف ترکیب کننده ی برق دارند. اگر با یک ذره بین به چیپ نگاه کنید یک شبکه ی پیچیده از مدار ها و ترانزیستور ها که مثل وسیله ای که از آینده آمده است می ماند، می بینید.

برچسب‌ها: مراحل, ساخت, تراشه

توابع API یعنی چی؟
جمعه نهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 18:5 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )
واژه API مخفف شده سه كلمه  Application Programming Interface می باشد که یك رابط نرم افزار است كه در برنامه های دیگر استفاده می گردد. همانند صفحه كلید ماشین حساب كه رابط میان كلید و عدد نمایش داده شده می باشد. یك API رابط نرم افزاری سیستم های عامل می باشدAPI یك سیستم عامل دلیلی بنیادی و اساسی می باشد برای عدم هماهنگی سیستمهای عامل با هم .

apiو ربات و رباتیک و روبوکاپ

برای مثال یك قطعه در یك سیستمی بر پایه مكینتاش نمی تواند در ویندوز اجرا شود (البته بدون وجود شبیه ساز آن) زیرا سیستم عامل مكینتاش و ویندوز API های متفاوتی دارند.

 توابع API ویندوز

توابع API ویندوز توابع داخلی ویندوز هستند که ویژوال بیسیک با عملیاتی می تواند از آنها استفاده کند با استفاده از روتین های API هرکاری که در ویندوز قابل اجرا باشد در ویژوال بیسیک نیز قابل اجرا می گردد. تمام توابع API ویندوز در درون DLL ها قرار دارند. اغلب DLL های ویندوز در دایرکتوری windows یا \windows\system قرار گرفته است فایلهای DLL اکثراً دارای پسوند “dll” یا ”exe” هستند.

DLL های معروف ویندوز عبارتند از :

User32.dll :

این فایل کتابخانه ای حاوی توابعی برای ایجاد و مدیریت رابط کاربر است. توابع موجود در این کتابخانه کاربرد های فراوانی دارند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ایجاد پنجره ها و مدیریت آنها

ایجاد و مدیریت اشیا گرافیکی مانند : منوها ، لیست ها و دکمه ها و...

ایجاد و مدیریت دیالوگ ها

مدیریت ابزارهای ورودی کاربر مانند ماوس ، کیبورد و...

انتقال پیام ها بین پنجره های مختلف و مدیریت پروسیجرهای پنجره ها

ایجاد و مدیریت تایمر در ویندوز

مدیریت کلبیپ بورد

و....

apiو ربات و رباتیک و روبوکاپ

 Kernel32.dll:

این کتابخانه و توابع درون آن در حقیقت وظیفه مدیریت و کنترل اشیا و منابع اصلی سیستم عامل از قبیل فایل ها ، حافظه ، Process ها ، Theread ها را بر عهده دارند. در زیر به برخی از وظایف کلیدی توابع موجود در این کتابخانه اشاره شده است...

مدیریت و کنترل دایرکتوری ها ،فایل ها و درایور های سخت افزاری موجود در سیستم ایجاد و مدیریت Process ها و Theread ها

همگام سازی و ارتباط بین Process ها و Theread ها

مدیریت و اختصاص منابع سیستم از قبیل حافظه و سخت افزار های ورودی و خروجی

Debug کردن یک

برچسب‌ها: توابع API یعنی چی, API

نمونه سنسور در ربات
جمعه نهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 18:2 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )
sensor, سنسورها

دو روش عمده در استفاده از سنسورها وجود دارد:

1. حس کردن استاتیک: در این روش محرک‌ها ثابت‌اند و حرکت‌هایی که صورت می‌گیرد بدون مراجعه لحظه‌ای به سنسورها صورت می‌گیرد به عنوان مثال در این روش ابتدا موقعیت شیء تشخیص داده می‌شود و سپس حرکت به سوی آن نقطه صورت می‌گیرد.

2. حس کردن حلقه بسته: در این روش بازوهای ربات در طول حرکت با توجه به اطلاعات سنسورها کنترل می‌شوند. اغلب سنسورها در سیستم‌های بینا این‌گونه‌اند.

از لحاظ کاربردی با نمونه‌هایی از انواع سنسورها در ربات آشنا می‌شویم:

sensor, سنسورها

1. سنسورهای بدنه (Body Sensors) : این سنسورها اطلاعاتی را درباره موقعیت و مکانی که ربات در آن قرار دارد فراهم می‌کنند. این اطلاعات نیز به کمک تغییر وضعیت‌هایی که در سوییچ‌ها حاصل می‌شود، به دست می‌آیند. با دریافت و پردازش اطلاعات بدست آمده ربات می‌تواند از شیب حرکت خود و این ‌که به کدام سمت در حال حرکت است آگاه شود. در نهایت هم عکس‌العملی متناسب با ورودی دریافت شده از خود بروز می‌دهد.

2. سنسور جهت‌یاب مغناطیسی(Direction Magnetic Field Sensor): با بهره‌گیری از خاصیت مغناطیسی زمین و میدان مغناطیسی قوی موجود، قطب‌نمای الکترونیکی هم ساخته شده است که می‌تواند اطلاعاتی را درباره جهت‌های مغناطیسی فراهم سازد. این امکانات به یک ربات کمک می‌کند تا بتواند از جهت حرکت خود آگاه شده و برای تداوم حرکت خود در جهتی خاص تصمصم‌گیری کند.این سنسورها دارای چهار خروجی می‌باشند که هرکدام مبین یکی از جهت‌ها است. البته با استفاده از یک منطق صحیح نیز می‌توان شناخت هشت جهت مغناطیسی را امکان‌پذیر ساخت.

3. سنسورهای فشار و تماس (Touch and Pressure Sensors) : شبیه‌سازی حس لامسه انسان کاری دشوار به نظر می‌رسد. اما سنسورهای ساده‌ای وجود دارند که برای درک لمس و فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این سنسورها در جلوگیری از تصادفات و افتادن اتومبیل‌ها در دست‌اندازها استفاده می‌شود. این سنسورها در دست‌ها و بازوهای ربات‌ هم به منظورهای مختلفی استفاده می‌شوند مثلا برای متوقف کردن حرکت ربات در هنگام برخورد عامل نهایی با یک شی. همچنین این سنسورها به ربات‌ها برای اعمال نیروی کافی برای بلند کردن جسمی از روی زمین و قرار دادن آن در جایی مناسب نیز کمک می‌کند.


شناختی بر نرم افزار wincc
جمعه نهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 18:1 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )
Wincc عبارت است از windows control center شرکت زیمنس این نرم افزار HMI قدرتمند را جهت کامل کردن ابزارهای قابل دسترس یک اپراتور در صنعت فراهم کرده است

نرم افزار wincc

قبلا در زمینه PLC و میکرو کنترلر ها گفتگو کردیم نرم افزار Wincc یکی از نرم افزارهای مورد استفاده در PLC است که به توضیح آن می پردازیم

HMI یا همان human machine interface عبارت است از یک رابط یا واسط بین شخص کاربر و فرایند اتوماسیون صنعتی. Wincc در واقع برقراری ارتباط بین اپراتور و یک سیستم اتوماسیون صنعتی مثل plc را فراهم می کند.

هسته اصلی این نرم افزار را wincc explorer تشکیل می دهد که در این قسمت ساختارهای پروژه و مدیریت آن نمایش داده می شود. جهت پیکربندی و گسترش پروژه ادیتورهای خاصی در این محیط در نظر گرفته شده که با هر یک از آنها یک سیستم فرعی در این نرم افزار قابل پیکربندی است.

اما سیستمهای فرعی در این نرم افزار عبارتند از:

 1- سیستم گرافیکی جهت ایجاد نمایشگرها که ادیتور این سیستم graphics designer نامیده می شود

 2- سیستم آلارم برای ادیت و پیکربندی بندی آلارمها در نظر گرفته شده که ادیتور آن alarm logging نامیده می شود.

 3- سیستم آرشیو که جهت ذخیره و بایگانی اطلاعات به کار می رود و نام ادیتورش tag logging است.

 4- سیستم گزارشها که جهت طرح گزارش گیری از سیستمهای اتوماسیون صنعتی استفاده شده و نام ادیتورش report designer است.

 5- سیستم ارتباطی که به صورت مستقیم از wincc explorer قابل دسترسی است.

 اطلاعات تمامی سیستمهای فوق پس از پیکربندی در یک دیتا باس CS ذخیره می شود.

 به کمک این نرم افزار میتوان کارهای خاص زیر را انجام داد:

 1- خوانده اطلاعات ذخیره شده در دیتا باس CS و نمایش آنها

 2- ایجاد نمایشگرهای که روند انجام یک فرایند اتوماسیون صنعتی را نمایش می دهند.

 3- ذخیره و آرشیو کردن اطلاعات جاری اعم از مقادیر رون پردازش یک سیستم اتوماسیون مثل PLC یا رویدادهای خاصی مثل آلارمها در محیط صنعتی

 4- شروع به کار یک روند اتوماسیون به طور مثال از یک نقطه خاص

 اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد WINCC بگوییم باید گفت که این نرم افزار میتواند یک ارتباط بین خود و PLC ایجاد کند و روند پردازش اطلاعات و به وجود آمدن رخدادهای مختلف را نمایش و در خود ثبت کند (این نرم افزار از بانک اطلاعاتی Microsoft SQL 2000 جهت ثبت اطلاعات بهره می گیرد) همچنین یک عملکرد گزارش گیری از سیستم را انجام داده و نمایشی گرافیکی از روند اتوماسیون در حال اجرا را ارائه می کند.


گیرنده فرستنده های آنالوگ
جمعه نهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 17:54 | نوشته ‌شده به دست سیروس | ( )

گیرنده فرستنده های آنالوگ عموما به دو دسته طبقه بندی می شوند. AM ، که در آن اطلاعات ارسالی در دامنه موج حامل مدوله شده و گیرنده فرستنده های FM که در آن اطلاعات ارسالی در فاز موج حامل قرار می گیرد.

گیرنده فرستنده های آنالوگ
عموما گیرنده فرستنده ها دارای بخش های زیر هستند:

•اسیلاتور، که فرکانس موج کاریر باند فرستنده رادیویی را تعیین می کند.

•میکسر ، که اطلاعات ارسالی را در باند فرکانسی مورد نظر مدوله می کند.

همانطور که گفته شد در طراحی هر گیرنده و فرستنده دو بخش اصلی وجود دارد. اسیلاتور و میکسر . اسیلاتور فرکانس موج حامل را تعیین می کند. در اینجا مداری را که می خواهیم طراحی کنیم باند وسیعی از فرکانس های رادیویی AM  مانند باند ۱۰۴مگا هرتز رادیو پیام ، فرکانس ۹۸ مگا هرتز رادیو تهران و … و همچنین باند مورد استفاده برای فرستنده AM طراحی شده در این پروژه می باشد . بنابراین در طراحی اسیلاتور موج حامل از یک خازن متغیر در مدار تیونر اسیلاتور استفاده می کنیم.

بنابراین اولین قدم در طراحی یک گیرنده فرستنده ، طراحی اسیلاتور است. اسیلاتور در واقع مداری است که پس از طی مدت زمان کوتاهی پس از اتصال تغذیه DC ، به نوسانات پایدار می رسد. اسیلاتورها در ابتدا با استفاده از فیدبک مثبت ناپایدار شده و دامنه نوسانات رو به افزایش می نهد. اما در دامنه ای معین این افزایش دامنه متوقف شده و نوسان ساز در آن دامنه شروع به نوسان می کند.

لذا به طور خلاصه خصوصیات یک اسیلاتور را می توان به شرح زیر توصیف نمود:

گیرنده فرستنده های آنالوگ

۱-   یک اسیلاتور بایستی دارای فیدبک مثبت برای افزایش دامنه نوسانات باشد.

۲-  یک اسیلاتور می بایست پس از رسیدن به دامنه نهایی از ناپایدار شدن نوسانات جلوگیری کند.

 و با آن دامنه به نوسانات خود ادامه دهد.این امر از طرق مختلفی قابل دستیابی است. برای مثال استفاده از خاصیت بهره ترانزیستور که در آن با افزایش دامنه سیگنال اعمالی به بیس ترانزیستور،  بهره تقویتی ترانزستور کاهش می یابد و به جای تقویت ، تضعیف صورت می گیرد. بهره متغیر ترانزیستور با پارامتر x )g ) نشان داده می شود. و با سیگنال اعمالی به بیس ترانزیستور رابطه معکوس دارد.

اسیلاتورهای معمول در رادیوهای AM و FM ، عموما از مدار اسیلاتور کولپیتس، استفاده شده است.

 

FSK یا frequency shift keying چیست ؟

امروزه FSK رایج ترین روش مدولاسیون است که در ساخت مودم های PLC برای کاربرد های خانگی یا اصطلاحا indoor استفاده می شود و تقریبا بیشتر مودم های PLC که تاکنون تولید شده اند از این طرح مدلاسیون استفاده می کنند . FSK مشکلاتی نیز دارد که سعی می کنیم از این پس به فواید و معایب این روش بپردازم ، اما پیش از هرچیز می بایست بدانیم که اساس FSK بر چیست . از این رو در مقالات آتی FSK را بیشتر شرح می دهم . با جستجوی لغت frequncy shift keying در موتورهای جستجو تعاریفی از این روش ارائه شده است که ترجمه خلاصه شده ای از آن ها را در ادامه می آورم .


 
دیگر موارد